"Good Hope"
Health Unit Uganda

nl-NLen-US

Benefietdiner voor Stichting Good Hope een groot succes

Ommen – Stichting Good Hope hield in hotel-restaurant Wildthout een benefietdiner, waarbij de opbrengst geheel ten goede komt aan de ‘health-unit’ Good Hope in Oeganda. Deze stichting is in het leven geroepen door Mieke Steen. Haar oudste dochter Ellen is getrouwd met een Oegandees en woont in het straatarme Afrikaanse land. Door bezoeken aan haar dochter is Mieke in contact gekomen met de lokale bevolking. Het heeft haar erg geraakt, de armoede, de lange voettochten, of met wat geluk achter op de bromfiets of in een auto, om bij een medische post te komen en daarom heeft ze besloten zichzelf volledig in te zetten om fondsen te werven voor de ‘health unit’ Good Hope.

Zo’n kleine honderd genodigden werden welkom geheten door Rijk Stobbelaar, de penningmeester van de stichting. Hij introduceerde aansluitend Ellen Steen, die uitleg gaf waar Good Hope voor staat en waar opgehaalde gelden aan worden besteed. Het laatste project was de totstandkoming van de kinderafdeling bij de medische hulppost, welke zo goed als voltooid is.

Daarna kon iedereen zich te goed doen aan een even exclusief als overheerlijk viergangendiner, waarbij het hoofdgerecht bestond uit diamanthaas met shortrib van rund, gekonfijte aardappeltjes, gestoofde prei en een weldadige jus met rode wijn. Elke deelnemer heeft daarvoor honderd euro neergelegd, maar de hoteleigenaren Niek en Petra van Duuren hebben meegedacht en de kosten dusdanig beperkt gehouden dat meer dan de helft van dat bedrag naar de stichting gaat.

Tussen de gangen door werd een veiling voor het goede doel gehouden. Notaris Rogier Lukas wist een flink aantal beschikbaar gestelde items aan de man te brengen. De ingebrachte stukken, tegoedbonnen en goederen werden beschikbaar gesteld door ondernemers zowel uit Ommen als de wijde omtrek, tot aan Almelo toe. Geboden kon worden op onder andere een tegoedbon voor een dagje op pad met de Reggesafari of de Koesafari, beide voor tien personen, een dinertegoedbon inclusief consumpties bij Wildthout, een werk van kunstenares Alexandra Veneman, twee kaarten voor een thuiswedstrijd van Heracles naar keuze of een half varken, om even een idee te geven.

“De opbrengst is om en nabij de 11.000 euro”, wist penningmeester Stobbelaar na afloop te melden. “Je mag dus stellen dat het initiatief een groot succes is. Dat bedrag zal in Oeganda ongetwijfeld nuttig besteed worden, voor educatie, voorlichting, het oprichten of verbeteren van gebouwen of voor de aanschaf van medische apparatuur. We zijn er blij mee en dankbaar voor.”